Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.

Wyłącz komunikat

 
 
politechnika

Aktualny portal Biblioteki PRz dostępny
jest pod adresem:
biblio.prz.edu.pl

 

 

 

Na tej stronie znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Czytelników pytania.

Jeśli nie ma wśród nich informacji, których szukasz -
napisz do nas.

 

 

 

Kto może korzystać z biblioteki?
Jakie dokumenty są potrzebne do założenia konta w bibliotece?
Jak odzyskać hasło do konta bibliotecznego?
Jak przedłużyć termin zwrotu wypożyczonej książki – przed upływem terminu zwrotu?
Jak przedłużyć termin zwrotu wypożyczonej książki – po upływie terminu zwrotu?
Jak przedłużyć standardowy termin oczekiwania na książkę zamówioną (wypożyczoną przez innego Czytelnika w momencie składania zamówienia)?
Co oznacza blokada globalna 02 konta bibliotecznego?
Co oznacza komunikat na koncie bibliotecznym Identyfikator nie występuje w systemie?
Co oznacza komunikat na koncie bibliotecznym Minął termin ważności karty czytelnika?
Co należy zrobić w przypadku zagubienia książki?
Czy można uzyskać dostęp z domu do licencjonowanych elektronicznych zasobów biblioteki?
Czy biblioteka pobiera opłaty za nieterminowy zwrot książek?
Czy można kserować materiały biblioteczne?

 

 Kto może korzystać z biblioteki?

Ze zbiorów dostępnych na miejscu oraz z internetu mogą korzystać wszyscy zainteresowani – po otrzymaniu karty czytelnika lub odebraniu karty gościa.
Wypożyczać książki na zewnątrz mogą studenci, doktoranci, pracownicy Politechniki Rzeszowskiej oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego, a także słuchacze studiów podyplomowych Politechniki Rzeszowskiej.

 

 Jakie dokumenty są potrzebne do założenia konta w bibliotece?

 Studenci i doktoranci PRz – ważna legitymacja studencka/doktoranta.
Pracownicy PRz – Elektroniczna Karta Pracownika.
Słuchacze studiów podyplomowych PRz – dokument tożsamości oraz poręczenie opiekuna studiów.
Studenci i doktoranci URz – ważna legitymacja studencka/doktoranta i indeks.
Pracownicy URz – dokument tożsamości oraz potwierdzenie zatrudnienia wydane przez bibliotekę macierzystą.

 

 

 Jak odzyskać hasło do konta bibliotecznego?
 Należy przyjść osobiście do biblioteki (studenci/doktoranci z ważną legitymacją studencką, słuchacze studiów podyplomowych z dokumentem tożsamości, pracownicy PRz z Elektroniczną Kartą Pracownika, pracownicy URz z dowodem osobistym) i zgłosić problem pracownikowi biblioteki.

 

 

 

 Jak przedłużyć termin zwrotu wypożyczonej książki – przed upływem terminu zwrotu?

 1. Samodzielnie (zanim upłynie termin zwrotu):
  • poprzez system biblioteczny (na stronie głównej katalogu ALEPH należy wybrać zakładkę Moje konto, następnie w sekcji Wypożyczenia wybrać opcję Przedłuż lub Przedłuż wszystkie);
  • na urządzeniu samoobsługowym w bibliotece.

Warunkiem samodzielnego przedłużenia terminu zwrotu jest brak przetrzymanych książek na koncie Czytelnika oraz brak zamówień na prolongowany egzemplarz.

2. U bibliotekarza:
  • w bibliotece;
  • telefonicznie - dzwoniąc pod numer (17 865) 1584 oraz (17 743) 2252;
  • mailowo - pisząc na adres: zbiorybg@prz.edu.pl.

Warunkiem przedłużenia terminu zwrotu książki przez bibliotekarza jest brak zamówień na prolongowany egzemplarz.

 

 

 

 Jak przedłużyć termin zwrotu wypożyczonej książki – po upływie terminu zwrotu?

  Dokonanie przedłużenia jest możliwe wyłącznie u dyżurnego bibliotekarza pod warunkiem okazania prolongowanego egzemplarza i tylko w przypadku, gdy inny czytelnik nie oczekuje na książkę.

 

 

 

 Jak przedłużyć standardowy termin oczekiwania na książkę zamówioną (wypożyczoną przez innego Czytelnika w momencie składania zamówienia)?

 Operację może wykonać tylko bibliotekarz. Czytelnik musi powiadomić bibliotekę o potrzebie zmiany terminu ważności zamówienia.
Wiadomość powinna zawierać następujące informacje: tytuł i sygnaturę książki, nowy termin oczekiwania na zwrot książki, dane osobowe Czytelnika (nazwisko i imię).
Potrzebę zmiany terminu można zgłaszać osobiście w bibliotece, telefonicznie - dzwoniąc pod numer (17 865) 1584 oraz (17 743) 2252, lub mailowo - pisząc na adres zbiorybg@prz.edu.pl.

 

 

 

 Co oznacza blokada globalna 02 konta bibliotecznego?

 Ten rodzaj blokady zostaje założony w następujących przypadkach:
• kiedy Czytelnik podbija kartę obiegową w bibliotece i deklaruje, że będzie korzystał z biblioteki na drugim stopniu lub na innym kierunku (konto Czytelnika zostaje w systemie jedynie zablokowane do momentu przedstawienia ważnej legitymacji studenckiej);
• zgłoszenia kradzieży lub zagubienia karty bibliotecznej;
• skreślenia z listy studentów;
• urlopu wychowawczego lub bezpłatnego;
• zwolnienia (pracownicy);
• innych sytuacji wymagających wyjaśnienia.

Zdjęcie blokady na koncie studenta/doktoranta lub pracownika jest możliwe po przedstawieniu ważnej legitymacji studenckiej/doktoranta lub Elektronicznej Karty Pracownika osobiście przez czytelnika w bibliotece. Na koncie pracownika URz po doniesieniu nowego zaświadczenia o zatrudnieniu, wystawionego przez macierzystą bibliotekę.

 

 

 

 Co oznacza komunikat na koncie bibliotecznym Identyfikator nie występuje w systemie?

 • Konto czytelnika istnieje w systemie bibliotecznym, ale jest nieaktywne. Właściciel konta musi osobiście przyjść do biblioteki z ważną legitymacja studencką/doktoranta lub Elektroniczną Kartą Pracownika, wypełnić i podpisać oświadczenie.
• Czytelnik podbił w bibliotece kartę obiegową (usunięcie konta z bazy).

 

 

 

 Co oznacza komunikat na koncie bibliotecznym Minął termin ważności karty czytelnika?

 System automatycznie zakłada blokadę po upływie terminu ważności konta bibliotecznego. Standardowy okres ważności konta studenckiego to 5 lat, a w wyjątkowych przypadkach do daty końca ważności legitymacji. Pracownicy zatrudnieni na czas nieokreślony mają konta ważne bezterminowo, natomiast zatrudnieni na czas określony - do daty końca umowy.

Zdjęcie blokady na koncie studenta/doktoranta lub pracownika PRz jest możliwe po przedstawieniu ważnej legitymacji studenckiej/doktoranta lub Elektronicznej Karty Pracownika osobiście przez czytelnika w bibliotece. Na koncie pracownika URz po doniesieniu nowego zaświadczenia o zatrudnieniu, wystawionego przez macierzystą bibliotekę.

System biblioteczny blokuje możliwość zamówienia książek, gdy termin wypożyczenia jest dłuższy niż termin ważności konta. Pozycje można wypożyczyć po skróceniu terminu wypożyczenia przez bibliotekarza.

 

 

 

 Co należy zrobić w przypadku zagubienia książki?

 1. Odkupić zagubiony egzemplarz – dokładnie taki sam (szczególnie należy zwrócić uwagę na rok wydania i tom).
2. Odkupić nowsze wydanie (ten sam tytuł).
3. Odkupić inny tytuł wybrany z listy dostępnej w bibliotece w Dziale Udostępniania przy Ladzie Głównej.
4. Wpłacić ekwiwalent pieniężny (kwota jest wyliczana przez bibliotekarza – zgodnie z regulaminem biblioteki - indywidualnie dla każdego wolumenu):
  • w kasie Uczelni – bud. V-D, piętro I, pokój 128;
  • na konto bankowe Politechniki Rzeszowskiej:

numer rachunku bankowego: 29 1240 2614 1111 0000 3958 6445
Bank Pekao SA II ODDZIAŁ w Rzeszowie
Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
z dopiskiem: za zagubioną książkę

Z dokumentem informującym o dokonaniu wpłaty należy przyjść do biblioteki, podpisać protokół zagubienia książki i wówczas bibliotekarz usunie z konta Czytelnika zagubiony egzemplarz.

 

 

 

 Czy można uzyskać dostęp z domu do licencjonowanych elektronicznych zasobów biblioteki?
 Usługa dostępna tylko dla pracowników PRz. Konfigurację ustawień przeglądarki należy wykonać zgodnie z instrukcją zamieszczoną na stronie oraz pobrać login i hasło.

 

 

 

 Czy biblioteka pobiera opłaty za nieterminowy zwrot książek?
 Nie.

 

 

 

 Czy można kserować materiały biblioteczne?
 Tak, na zasadach określonych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

 

 

 


 
Biblioteka Politechniki Rzeszowskiej
al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel. (+48-17) 865 12 64, fax (+48-17) 743 22 49
e-mail: biblio@prz.edu.pl